مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21588 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

مدتي است از لحاظ ديني و اعتقادي سست عقيده تر شده ام و اين مرا رنج مي دهد. لطفا مرا راهنمايي كنيد.
در رابطه با مشكلي كه براي شما پديد آمده است توجه به چند نكته ضروري است: اولاً؛ انسان حالات گوناگوني دارد و تغير احوال در آدمي بسيار زياد و گسترده است.افزون بر آن در دوران جواني انسان دگرگوني ها، بحران ها و انقلابات روحي ويژه اي دارد. بنابراين از چنين پديده اي هيچ نگراني و هراسي به دل راه ندهيد. ليكن مهم آن است تا چه اندازه با درايت، شناخت، صلاحيت و در نهايت با استمداد از عنايات الهي بتوانيد با آن برخورد نموده و بدون گرفتار آمدن در دام هاي خطرناك و وسوسه انگيز راه نجات و كمال را به سلامت بپيماييد. دوم آنكه احساس موجود در شما امري مطلوب است و هر قدر انسان خود و اعمالش را در برابر خداوند كوچك و بي قدر بيند نزد خدا ارزشمندتر و محبوب تر خواهد بود و هر اندازه آنها را مهم بنگرد و خويشتن را به نيكي وصف نمايد نزد پروردگار خوارتر و ذليل تر خواهد شد. در عين حال بايد توجه داشت كه همين جا مي تواند دو راهه سعادت و شقاوت باشد و از همين رو از كمين گاه هاي بزرگ شيطان است. تسويل شيطاني در اين مرحله آن است كه: انسان را چنان افراطي به خود و كردارش بدبين سازد كه همه را پوچ اندر پوچ انگارد و به جاي جديت و تلاش براي رسيدن به مدارج بالا آدمي را از خود ماءيوس ساخته و به دست كشيدن از همه چيز حتي واجبات وسوسه مي كند. گريز از دام شيطان در اين مرحله به اين است كه انسان ضمن نگرش انتقادي به خود هرگز عبادات و واجبات و مستحبات را رها نكند! ولي همواره در جهت پالايش نفس از رذايل كژي ها و ناخالصي ها بكوشد و از خداوند منان در اين باره مدد جويد و مطمئن باشد كه خداوند او را مدد خواهد رساند. از طرف ديگر شخص بايد متوجه باشد كه اين اعمال هرچند به ظاهر آلوده و بي مقدار باشد. ليكن خداوند منان ما را بر آن ماءمور ساخته و به آن بها بخشيده و بر انجام آن ثواب و بر تركش عقاب مقرر داشته است. تقويت ايمان و اعتقاد قلبي و عشق الهي بر آيند تقوا و پرهيزگاري است. هم چنان كه در بهاران نهال ناخشكيده شكوفه مي زند تقواي الهي، انجام واجبات، ترك محرمات و تهذيب نفس نيز، بوستان دل را خرم و سرسبز نگه مي دارد و جوانه عشق الهي را در آن شكوفا مي سازد. بنابراين درگام اول بايد بر انجام واجبات و ترك گناهان استواري نمود و در گام دوم به پالودن نفس از رذايل و آراستن به فضايل پرداخت و حب دنيا و تعلقات دنيوي را از ژرفاي ضمير بيرون راند؛ آن گاه دل كانون عشق خدا مي شود و با اخراج شيطان نفسانيت و دنيا پرستي كه خانه دل را غصب نموده، صاحب خانه در آن لانه مي گزيند. از كتاب هاي چهل حديث و آداب الصلاه امام خميني و جزوه ضميمه استفاده كنيد. - در ماه مبارك رمضان (كه در پيش است) نفوس، استعداد ويژه اي جهت نيل به قرب الهي دارند. از لحظات پربركت آن به ويژه شب هاي مبارك قدر استفاده كنيد و چنان رابطه خويش را با خداوند مستحكم سازيد تا هرگز سستي نپذيرد و فطور نيابد. براي آگاهي بيشتر، مطالعه كتب زير توصيه مي شود: در آسمان معرفت آيت اللَّه حسن زاده آملي سياحت غرب قوچاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.